1.3. 2002 - ICT ve škole - Výuka
a výukový SW - Vladimír Václavík
Cesty k využití
internetu na 1. stupni ZŠ
V následujících měsících budou připojovány především školy,
které s ICT nemají skoro žádné zkušenosti. Co mám s tím internetem dělat?
– budou se ptát tisíce učitelek a učitelů. Těm je třeba ukázat
jednoduché, na technické znalosti nenáročné metody, avšak přinášející
rychle viditelné výsledky. Jednou z nich je využití webu jako „obyčejné“
výkladní skříně…
Na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové jsme připravili pro
studentky a studenty učitelství 1. stupně volitelný předmět „Didaktické
využívání internetu“. Cílem předmětu je alespoň naznačit odpověď na
výše citovanou otázku. Využívání internetu při výuce můžeme pojmout různými
způsoby. Vezměte ten náš jako cestu, která si neklade příliš náročné
cíle, a přesto může přinést velký užitek. Důležité je, že kromě
vlastního didaktického efektu odstraňuje vnitřní zábrany „netechnických“
pedagogů, pro které je využití ICT zatím něco velmi abstraktního, málo představitelného.
Internet se zpravidla chápe jako zdroj informací, zdroj vzdělávacího
softwaru a prostředek komunikace. Pro děti však může být velice lákavé
na síť něco dávat. Co ve škole děláme, můžeme ukázat ostatním. Na
tomto principu lze změnit charakter výuky z pouhého předávání informací
učitelem (dnes tolik kritizovaného) na pojetí konstruktivistické. I když řada
škol výsledky činnosti žáků už prezentuje na svých webových stránkách,
všechny možnosti se zdaleka nevyužívají. Jak produkty žáků získávat?
Didaktická podstata spočívá v orientaci na projektovou metodu. Není to
jednoduché, učitelé musí alespoň občas přetvořit vyučování do podoby
projektů. Možnost prezentace výsledků na internetu však dává takovému
snažení další rozměr.
Krůček za krůčkem
Vraťme se k našemu semináři. Hned v úvodu uděláme digitálním fotoaparátem
snímek, který se za okamžik objeví ve fotoalbu na www stránkách Ústavu
pedagogiky a psychologie pro primární vzdělávání, a je tedy k dispozici všem
uživatelům internetu. Účastníci semináře, dosud jen konzumenti obsahu na
internetu, jsou překvapeni, jak jednoduchá cesta vede od snímku k jeho
prezentaci na webu. Zde by mohl být začátek kreativního přístupu k výuce
s využitím ICT – stačí si uvědomit možnost skloubení výuky s prezentací
na internetu.
Dále se studentky a studenti seznamují se školními a třídními stránkami,
které nové pojetí výuky dokumentují. Můžeme jen litovat, že tyto příklady
z oblasti primárního vzdělávání nalezneme mnohem častěji na stránkách
škol v Německu než u nás, kde navíc první stupeň jakoby zůstává ve stínu
stupňů vyšších.
Webovou stránku chápeme v této fázi pouze jako prostředek, nikoli cíl výuky
a proto se při jejím vytváření spokojíme s nejjednoduššími nástroji
– se znalostí základních výrazů HTML při práci v poznámkovém bloku.
Na řadu přichází pokus vytvořit pomocí jazyka HTML nějakou prezentaci dětské
práce, kterou si studenti a studentky opatří ve škole (práce našich
studentek a studentů prezentujeme v „digitální skříni“ na serveru http://kmen.uhk.cz).
Nejjednodušší příklad: Děti kreslí obrázky, píší básničky apod.
Takový obrázek
si se zájmem prohlédne jeho autor i ostatní. Starší žáci mohou
prezentovat výrobek,
který je výsledkem nějakého projektu. Některé studentky a někteří
studenti rychle opustí triviálnost těch nejjednodušších stránek a hledají
způsob prezentace pro složitější třídní
projekty. Protože výuka na tomto semináři se odehrává v těsném
spojení se školní praxí, v některých seminárních pracích se mohou
objevit prezentace
škol na webu.
Prohlížení stránek připravených ve spolupráci s dětmi je zajímavé
hlavně pro rodiče a další příbuzné, ale nejen pro ně. Dobrých nápadů
není nikdy dost a inspiraci na těchto stránkách mohou nalézt i ostatní vyučující.
Blíží se doba školního fotografování – což takhle vyfotit
se před školou všichni!
Uvedený způsob využívání internetu je jednoduchý, a přece podivuhodně
motivující. Z technického hlediska předpokládá zřízení vlastní školní
webové stránky, ale to snad bude v blízké době samozřejmost. Správce školních
stránek musí být dostatečně vstřícný k vyučujícím, kteří chtějí
na stránkách publikovat produkty svých žáků.
Na závěr ještě několik zkušeností, které se týkají minimálních
znalostí a dovedností učitelek a učitelů pro tento způsob práce. Není
jich mnoho, samozřejmě záleží na podmínkách školy:
Nejdůležitější je nebát se vymýšlet nové věci a ptát se zkušenějších
kolegů a kolegyň, kteří mají s prezentací na webu více zkušeností.
© Copyright 1999 Computer Press